Leden van het netwerk
Graziela Dekeyser
Graziela is postdoctoraal onderzoeker en docent verbonden aan de KU Leuven en de Universiteit Antwerpen. Ze is de coördinator van het netwerk Meertaligheid en Leren. Eerder was ze pedagogisch begeleider bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Haar onderzoek richt zich op meertaligheid bij basisschoolkinderen en de manier waarop kinderen hun meertaligheid ervaren, evenals de invloed op hun welzijn, identiteit en emotionele ontwikkeling én de rol die het gezin en school hierin spelen.
​
Meertaligheid is voor mij
een superpower.
Karin Goosen
Karin werkt met partners om kwaliteitsvol onderwijs te organiseren voor alle Antwerpse leerlingen. Ze was onderwijswetenschapper bij het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen Antwerpen en bevorderde diversiteit in de lerarenopleiding. Momenteel coördineert ze het Steunpunt Diversiteit & Leren (UGent) en werkt ze aan projecten over meertaligheid en diversiteit in onderwijs. Ze werkt twee voormiddagen per week als zorgjuf in een Antwerpse basisschool.
​
Meertaligheid is de norm in onze koekenstad. Als metropool moeten we dat koesteren en vooral véél meer benutten.
Charlotte Mostaert
Charlotte is een ervaren logopedist en werkt momenteel als docent en onderzoeker aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More. Haar onderzoek richt zich specifiek op de diagnostiek en therapie van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen. Voor vragen en advies over doorverwijzing of begeleiding van meertalige leerlingen met taalproblemen staat ze voor je klaar.
Meertaligheid is voor mij de kleur van de stad.
Roos Hertsens
Roos, afgestudeerd in Germaanse talen, begon haar loopbaan als educatief medewerker bij de basiseducatie in Antwerpen en Brussel. Sinds 2002 is ze werkzaam als documentalist bij documentatiecentrum Atlas, waar ze verantwoordelijk is voor het domein TAAL.
​
Hoe meer talen je kent, hoe rijker je bent!
Jessica Vervoort
Jess werkt in een secundaire school in Antwerpen. Ze is leerkracht OKAN, vervolgcoach en NODO+-taalcoach. Tijdens haar opleiding tot Master Educational Needs deed ze een praktijkonderzoek naar functioneel meertalig leren in de OKAN-klas.
​
Meertaligheid is een talent dat we moeten kunnen benutten. Door de talenkennis van leerlingen toe te laten, leren we van elkaar en verbeteren we het welzijn en leerproces van alle leerlingen.
Ine Schelfout
Ine is momenteel werkzaam als pedagogisch begeleider bij het programma 'Taal in de Stad'. Haar passie voor taal en cultuur is iets wat ze al geruime tijd koestert. Talen hebben voor haar de kracht om mensen te verbinden, te prikkelen en te verrassen.
​
Meertaligheid geeft alles
meer kleur.
Laura Emery
Laura is een onderzoeker die werkt aan de vakgroep sociologie (VUB) en het Steunpunt Diversiteit en Leren (UGent). Ze is gespecialiseerd in onderzoek naar de schoolloopbanen van OKAN-leerlingen. OKAN staat voor 'Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers' en is bedoeld voor leerlingen die nieuw zijn in België en de landtaal niet spreken. Laura onderzoekt de ervaringen van deze leerlingen.
​
Meertaligheid betekent dat leerlingen hun potentieel op verschillende manieren kunnen uiten. Iedereen die betrokken is in het onderwijs kan bijdragen aan deze vertaalslag.
Maxime Van Raemdonck
Maxime is momenteel werkzaam als doctoraatsonderzoeker bij het Steunpunt Diversiteit en Leren (UGent). In haar onderzoek richt ze zich op het taalbeleid van secundaire scholen en de implementatie van Functioneel Meertalig Leren in de klaspraktijk. Hierbij is haar doel om de ondersteuning van meertalige leerlingen te bevorderen en hun kansen in het onderwijs te vergroten.
​
Meertaligheid is een bron van kennis en vaardigheden en biedt de mogelijkheid om zowel de wereld als elkaar echt te leren kennen. Laten we daarom elkaars talige repertoire benutten en inzetten.
​